Thursday, 27 October 2016

Niqabis Yang Makin Pudar

Saya percaya masih ada niqabis yg benar2 beramal dengan maruahnya. Beramal dengan kalam "tidak melihat dan dilihat". Mungkin 1 dalam 1000 yang ada zaman kini

Pernah jadi ketegasan pendirian seorang niqabis mengelakkan wajahnya dilihat calon suaminya, dia cakap "Kalau benar kerana Allah, tidak perlu lihat foto dan berjumpa, anda rapat dengan abah saya, maka bagaimana rupa abah itulah anak2nya".. masyaAllah

Lebih 10 tahun lalu, saya masih di madrasah. Masa tu saya sangat takutkan dan hormati niqabis. Kalau terserempak dua2 akan patah balik. Golongan yang tersembunyi, golongan yang kitorang takut nak terserempak. Kawan2 bilang "hantu zorro". Tiba2 muncul tiba2 hilang. Gitulah niqabis dulu2

Sekarang dah mudah, bukak fb insta dah bersepah. Cuci matalah si muslimin telinga tanduk. Yang ngaji pondok pon dah pandai selfie. Apatah lagi yang memfashionkan fesyen pakaian "ketinggalan" zaman ni. Pakaian yang hanya dipakai golongan agama dulu2. Orang2 moden mana nak pakai niqab2 ni dulu, takde class katanya

Wanita itu paling hampir dengan kemulian Nubuwwah. Yang membersihkan jalan para pejuang agama. Dalam rahimnya berpahala syuhada. Ditentukan syurga bawah kakinya. Dukacita sedih hatinya akan memilukan para malaikat. Kenapa memilih jalan yang menhancurkan maruah diri kalian? Kerana itu pakai kerana Allah dan sudah punya ilmu adab pada pakaian isteri Nabi ni

Saya sebagai brothers dan melindungi kalian sisters2 memohon, jagalah maruah diri. Hijab anda tersembunyi. Setiap inci tubuh anda adalah fitnah bagi lelaki

Mutiara itu mahal, terhijab di balik cengkerang yang keras, yang tersembunyi di dalamnya bertahun2, hanya mampu dijumpai mereka yang ahli mencari mutiara saja. Itulah hijab anda

Yang jenis melentik mata, biru2 mata, tapi pakai niqab,henti2 lah. Orang alim sering pesan, kalau sesuatu yang membawa mudarat pada agama, hentikanlah. Kalau pakai lebih bawa pada mudarat dan dosa diri, maka bukalah. Niqab untuk orang yang pemalu, yang tak tahu malu kenapa pakai

Saya sudah menegur makanya tanggungjawab dakwah saya dah terlepas, sekarang pada diri anda sendiri pula.