Thursday, 27 October 2016

Niqabis Yang Makin Pudar

Saya percaya masih ada niqabis yg benar2 beramal dengan maruahnya. Beramal dengan kalam "tidak melihat dan dilihat". Mungkin 1 dalam 1000 yang ada zaman kini

Pernah jadi ketegasan pendirian seorang niqabis mengelakkan wajahnya dilihat calon suaminya, dia cakap "Kalau benar kerana Allah, tidak perlu lihat foto dan berjumpa, anda rapat dengan abah saya, maka bagaimana rupa abah itulah anak2nya".. masyaAllah

Lebih 10 tahun lalu, saya masih di madrasah. Masa tu saya sangat takutkan dan hormati niqabis. Kalau terserempak dua2 akan patah balik. Golongan yang tersembunyi, golongan yang kitorang takut nak terserempak. Kawan2 bilang "hantu zorro". Tiba2 muncul tiba2 hilang. Gitulah niqabis dulu2

Sekarang dah mudah, bukak fb insta dah bersepah. Cuci matalah si muslimin telinga tanduk. Yang ngaji pondok pon dah pandai selfie. Apatah lagi yang memfashionkan fesyen pakaian "ketinggalan" zaman ni. Pakaian yang hanya dipakai golongan agama dulu2. Orang2 moden mana nak pakai niqab2 ni dulu, takde class katanya

Wanita itu paling hampir dengan kemulian Nubuwwah. Yang membersihkan jalan para pejuang agama. Dalam rahimnya berpahala syuhada. Ditentukan syurga bawah kakinya. Dukacita sedih hatinya akan memilukan para malaikat. Kenapa memilih jalan yang menhancurkan maruah diri kalian? Kerana itu pakai kerana Allah dan sudah punya ilmu adab pada pakaian isteri Nabi ni

Saya sebagai brothers dan melindungi kalian sisters2 memohon, jagalah maruah diri. Hijab anda tersembunyi. Setiap inci tubuh anda adalah fitnah bagi lelaki

Mutiara itu mahal, terhijab di balik cengkerang yang keras, yang tersembunyi di dalamnya bertahun2, hanya mampu dijumpai mereka yang ahli mencari mutiara saja. Itulah hijab anda

Yang jenis melentik mata, biru2 mata, tapi pakai niqab,henti2 lah. Orang alim sering pesan, kalau sesuatu yang membawa mudarat pada agama, hentikanlah. Kalau pakai lebih bawa pada mudarat dan dosa diri, maka bukalah. Niqab untuk orang yang pemalu, yang tak tahu malu kenapa pakai

Saya sudah menegur makanya tanggungjawab dakwah saya dah terlepas, sekarang pada diri anda sendiri pula.

Tuesday, 18 October 2016

Jika Al HAQ menghendaki agar hambanya menjadi baik
maka DIA akan memberikan hidayah, mengajar mereka
mengawasi mereka, menerangi mereka
memberikan kesempatan kepada mereka
mendekatkan mereka kepada-NYA
dan memberikan sinar kedalam Hati mereka

@Syeikh Abdul Qadir Al Jailani RA

Saturday, 15 October 2016

Azam untuk hadir
Kembara Dakwah Al Habib Omar ben Hafizd 2016
Majlis umum
MAULID AKBAR
27 Oktober 2016 Khamis
6.00 Petang - 11.00 Malam
Masjid Hussein , Seremban II , Negeri 9
KULIAH SUBUH
28 Oktober 2016 Jumaat
6.00 pagi - 7.10 pagi
Masjid At-Taqwa, Kg. Paroi, Seremban , Negeri 9
MAULID AKBAR
28 Oktober 2016 Jumaat
7.00 malam - 11.00 malam
Masjid Muazd bin Jabal, Setiawangsa, Kuala Lumpur
Muslimin & Muslimat dijemput hadir

Sunday, 9 October 2016

Bergembiralah labuhnya tudungmu menghiasi rupamu berbanding singkatnya tudung itu mempamerkan mahkotamu
Berbanggalah menjadi wanita muslimah disaat wanita lain bangga menjadi wanita moden
Tak usah malu menyarung stokin semasa wanita lain sibuk menyingkatkan kain

@quotesdakwah

Assalamualaikum ustazah, mahu tnya skit..
,macam mane nak pastikan mandi wajib kite betul 2 sempurna terutamanya wanita yang memiliki rambut yg panjang..ade cara yg terbaik tak utk kite lakukan  mandi wajib ni?

Mohon penjelasan..

❣ Answer :

Cara Mandi Wajib Yang Betul
Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan. Samada terkelur air mani, selepas bersetubuh atau selepas haid atau nifas, cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting. Ini kerana jika mandi wajib tidak betul, ibadat yang lain tidak sah. Tidak kira juga menggunakan air hujan, air paip atau air pancut shower, yang penting air tersebut ialah air mutlak.

Tidak perlu mandi lama-lama. Biar cepat, mudah dan ringkas. Asalkan mandian itu sempurna. Panduan mandi wajib ini boleh digunakan untuk kedua-dua lelaki dan perempuan.

Untuk itu, ilmu cara mandi wajib ini perlu dipelajari. Sumber rujukan cara mandi wajib ini didapati dari JAKIM.

Cara Mandi Wajib Yang Betul, Untuk Lelaki & Perempuan Dari JAKIM

1. Niat ketika air sampai ke tubuh
2. Membaca “Bismillah”
3. Mencuci tangan sebanyak tiga kali
4. Mencuci kemaluan dengan tangan kiri
5. Membersihkan atau menyucikan tangan kiri dengan sabun
6. Berwuduk. Wuduk boleh dilakukan seperti wuduk biasa sepertimana biasa dilakukan sebelum melakukan solat. Ataupun boleh menangguhkan mencuci kaki selepas selesai mandi.
7. Membasuh kepala dengan mengusap rambut secara meratakan kepala lau siram 3 kali dengan air. Ini berdasarkan hadith dari ‘Aisyah (R.A) di dalam Sahih al-Bukhari yang maksudnya:

“Kemudian Baginda SAW memasukkan jari-jarinya ke dalam air, kemudian mengusap rambutnya, kemudian menyiram kepalanya 3 kali dengan kedua-dua tangannya”

Ketika menyiram kepala, hendaklah dimulai dengan bahagian kanan, kemudian bahagian kiri dan seterusnya bahagian tengah kepala. Ini berdasarkan hadith ‘Aisyah (R.A) yang maksudnya:

“Baginda menyiram kepalanya di bahagian kanan, kemudian bahagian kiri”

Bagi wanita yang mandi untuk haid atau mandi junub, perlu melepaskan ikatan rambut tersebut. Ini pula berdasarkan hadith ‘Aisyah (R.A) di dalam Sahih al-Bukhari di mana beliau kedatangan haid ketika menunaikan haji. Lalu Baginda Rasulullah SAW berkata sedemikian:

“Tinggalkanlah umrahmu, lepaskanlah ikatan rambutmu (ketika mandi) dan sisirlah rambutmu”

8. Memulakan dengan bahagian kanan tubuh.

Dari ‘Aisyah (R.A): “Sesungguhnya Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan pada semua urusannya, ketika memakai kasut, ketika bersikat dan ketika bersuci”. (Sahih Muslim)

9. Meratakan air ke seluruh tubuh badan

10. Berwuduk jika hendak mengerjakan solat fardhu. Perbezaan antara mandi wajib dengan mandi sunat hanyalah pada niatnya sahaja. Cara kaedah adalah sama.

Friday, 7 October 2016

"Perempuan di zaman ini sudah ramai yang berniqab. Bagus tak jadi masalah. Itu boleh elak fitnah. Datang duduk majlis ilmu, tutup semua diri mereka yang boleh mendatangkan fitnah. Yang menjadi penyakit di zaman ini adalah perempuan itu sendiri yang membuka fitnah kepada khalayak ramai."

"Sebagai contohnya berniqab tutup habis, tapi bila ke majlis ilmu atau pasar ke apa, mengambil gambar selfie dan tunjuk mata kepada semua. Bukan ini prinsip untuk elak fitnah, malah mereka ini sendiri yang membawa diri mereka untuk difitnah."

-Syeikh Abdullah Al Jahaf حفظه الله 🌹

@notaalfaqir